Klachtenregeling
Als er een klacht is
Met een klacht over de dagelijkse gang van zaken in de school, kunt u terecht bij de leerkracht van uw kind en de leiding van de school. De meeste klachten zullen in onderling overleg op een juiste wijze worden afgehandeld. Als de klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, of als de aard van de klacht daar aanleiding toe geeft, kunt u een beroep doen op de klachtenregeling.
Het bestuur van de Stichting Onderwijs Primair heeft voor de openbare basisscholen een klachtenregeling vastgesteld en is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC). De klachtenregeling geeft ouders en personeel individueel recht om te klagen over gedragingen en beslissingen, en het nalaten daarvan, van het bevoegd gezag of het personeel. Ook is het mogelijk om te klagen over gedragingen van andere ouders of leerlingen.
Klachtenregeling Stichting Onderwijs primairVoor het aanspreken van de klachtenregeling kan contact opgenomen worden met de schoolcontactpersoon. Dit teamlid gaat na of u geprobeerd heeft de klacht met de aangeklaagde of de directeur van de school op te lossen. Als dat niet gelukt is, kan de contactpersoon u desgewenst verwijzen naar de vertrouwenspersoon. Voor de openbare basisscholen die vallen onder de stichting Onderwijs Primair is een vertrouwenspersoon benoemd. De vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling een oplossing bereikt kan worden. De vertrouwenspersoon kan de betrokkene zo nodig verwijzen naar andere instanties. Hij/zij kan de klager eventueel begeleiden bij de verdere procedure. Voor klachten over seksuele intimidatie en seksueel misbruik, lichamelijk en geestelijk geweld, grove pesterijen, extremisme en radicalisering bestaat een landelijk meldpunt vertrouwensinspecteurs.
Namen en adressen vindt u achterin deze schoolgids.