Gesprekken met ouder en kind
Startgesprek; omgekeerd tien-minuten gesprek
In de eerste weken van het nieuwe schooljaar nodigt de leerkracht van uw kind u uit voor een startgesprek. Dat noemen we ook wel het "omgekeerd tien-minuten gesprek". De leerkracht haalt dan informatie op over uw kind. De ouder is aan het woord. Waar moet de school en leerkracht rekening mee houden? Hoe gaat het thuis? Wat vindt uw kind leuk om te doen buiten school? Om een goede start te kunnen maken ervaren wij deze informele gesprekjes als zeer waardevol.
Motivatiegesprekken
Op De Schakel vinden we het belangrijk dat de kinderen weten wat ze willen en moeten leren en waarom dat belangrijk is. Door met de kinderen in gesprek te gaan over hun ontwikkeling en de kinderen zelf doelen te laten stellen, zijn zij meer betrokken bij hun eigen leerproces. We streven naar de ideale balans tussen autonomie, competentie en relatie. Na dit gesprek maken de leerlingen uit groep 3 t/m 8 een doelenkaart. Daarop staan 1,2 of 3 doelen waaraan ze de komende periode willen werken. De doelenkaart is een "levend" document.
Voortgangsgesprekken
Na de citoperiodes zijn de voortgansgesprekken. Bij groep 1 t/m 4 is dat een gesprek tussen ouder en leerkracht over de voortgang en ontwikkeling van de leerling. Vanaf groep 5 nemen de leerlingen deel aan het gesprek en hebben zij daarin een grote rol. Door het gevoerde motivatiegesprek met de leerling voorafgaande aan het voortgangsgesprek, weten de leerlingen hoe ze ervoor staan en waar ze graag aan willen werken. Eigenlijk zijn zij de "gespreksleiders"
Gesprekken tussendoor
Bij leerllingen met specifieke zorg of als leerkracht of ouder een vraag heeft, kan er altijd een afspraak ingepland worden. Neem dan na schooltijd contact op met de leerkracht. Dan worden de agenda's naast elkaar gelegd.