• Home
  • Kiezen voor onze school Kiezen voor onze school
    • Missie & visie
    • Schoolgids
    • Individuele groei door motivatie
    • Gesprekken met ouder en kind
    • Onze stichting
    • Schoolplan
    • Passend onderwijs
    • Pedagogisch vakmanschap
    • Kunst en cultuur
    • 21ste eeuwse vaardigheden
    • Leerlingenraad
  • Praktische informatie Praktische informatie
    • Schoolkalender
    • Team
    • Schooltijden
    • Vakantierooster
    • Gymnastiekrooster
    • Verlof
    • Ziekmelding
    • Nieuwsarchief
    • Hoe gaan we om met pesten
    • Klachtenregeling
    • Vacatures
  • Ouders Ouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Ouderraad
    • Klassenouder
  • Aanmelden Aanmelden
    • Kiezen voor onze school
    • Kennismaken en aanmelden
    • Wennen en instromen
    • Contact
Gesprekken met ouder en kind
Individuele Groei
21-ste eeuwse vaardigheden
Pedagogisch vakmanschap

Gesprekken met ouder en kind

Startfeest
In de eerste schoolweek beginnen we feestelijk met het openstellen van de school voor alle ouders. Deze avond vertelt  de directeur over de speerpunten van aankomend schooljaar en stelt de medezeggenschapsraad zich voor. Vervolgens kunnen ouders twee workschops volgen over een onderwerp dat hen aanspreekt en dat betrekking heeft op hun kind(eren). De leerkrachten verzorgen de workshops. Na afloop is er gelegenheid om kennis te maken met de leerkracht van uw kind(eren) en de klas te bekijken onder het genot van een drankje en hapje.

Kennismakingsgesprek; omgekeerde tien-minuten gesprek
In de eerste weken van het nieuwe schooljaar nodigt de leerkracht van uw kind u uit voor een kennismakingsgesprek. Dat noemen we ook wel het "omgekeerde tien-minuten gesprek". De leerkracht haalt dan informatie op over uw kind. De ouder is aan het woord. Waar moet de school en leerkracht rekening mee houden? Hoe gaat het thuis? Wat vindt uw kind leuk om te doen buiten school? Om een goede start te kunnen maken ervaren wij deze informele gesprekjes als zeer waardevol.

Motivatiegesprekken
Op De Schakel vinden we het belangrijk dat de kinderen weten wat ze willen en moeten leren en waarom dat belangrijk is. Door met de kinderen in gesprek te gaan over hun ontwikkeling en de kinderen zelf doelen te laten stellen, zijn zij meer betrokken bij hun eigen leerproces. We streven naar de ideale balans tussen autonomie, competentie en relatie. Na dit gesprek maken de leerlingen uit groep 3 t/m 8 een doelenkaart. Daarop staan 1,2 of 3 doelen waaraan ze de komende periode willen werken. De doelenkaart is een "levend" document.

Voortgangsgesprekken
Na de citoperiodes zijn de voortgansgesprekken. Bij groep 1 t/m 4 is dat een gesprek tussen ouder en leerkracht over de voortgang en ontwikkeling van de leerling. Vanaf groep 5 nemen de leerlingen deel aan het gesprek en hebben zij daarin een grote rol. Door het gevoerde motivatiegesprek met de leerling voorafgaande aan het voortgangsgesprek, weten de leerlingen hoe ze ervoor staan en waar ze graag aan willen werken. Eigenlijk zijn zij de "gespreksleiders" 

Gesprekken tussendoor
Bij leerllingen met specifieke zorg of als leerkracht of ouder een vraag heeft, kan er altijd een afspraak ingepland worden. Neem dan na schooltijd contact op met de leerkracht. Dan worden de agenda's naast elkaar gelegd.

Eindfeest
We starten feestelijk, maar zo eindigen we het schooljaar ook. Elke klas verzorgt een optreden. Alle ouders worden uitgenodigd om te komen kijken. Na afloop krijgen alle kinderen hun rapport en zingen we het "Schakellied". Daarna hebben de leerlingen zomervakantie.

 

OBS De Schakel

Kerkweg 82
2935 AK
Ouderkerk aan den IJssel

0180-681994
directie.schakel@onderwijsprimair.nl

None

Schooltijden

Ma8:15 uur tot 14:00 uur
Di8:15 uur tot 14:00 uur
Wo8:15 uur tot 14:00 uur
Do8:15 uur tot 14:00 uur
Vr8:15 uur tot 14:00 uur

Onderwijs Primair

Stichting Onderwijs Primair is een stichting voor openbaar onderwijs. Dat betekent dat de wezenskenmerken van het openbaar onderwijs uitgangspunt zijn in ons denken en handelen.


Klik hier voor meer informatie

  • Cookie settings

Powered by Social Schools